Pedagogisch
Schooljaar 2024-2025 zetten we verder in het teken van 'Breinhelden'. Dit is een methode waarmee we executieve functies oefenen bij kinderen, waardoor ze beter kunnen leren.
Per maand staat een kracht in de kijker.
De bundel geeft tips voor thuis:
september: startkracht
oktober: gevoelskracht
november: stopkracht
december: buigkracht
januari: aandachtkracht
februari: plan- en regelkracht
maart: onthoud- en doekracht
april: tijdkracht
mei: doorzetkracht
juni: spiegelkracht
- We tonen respect voor ieders eigenheid.
- Katholieke godsdienst komt gedurende drie lestijden per week
aan bod, in dialoog met andere levensopvattingen.
- We leren er normen en waarden, zingeving en diepgang beleven.
- Verbondenheid met elkaar is belangrijk voor ons.
- Met de parochie voor schoolvieringen, Eerste Communie,
jongerenzegening… werken we samen.
- We creëren een groeiende, groene en veilige omgeving voor de
kinderen.
- Bij Sint-Hendrik ligt de nadruk op veel speelruimte én veel
groene leerruimte. Dit alles in een rustige omgeving, centraal tussen het sportcomplex
Palaestra, de St.-Pauluskerk en kinderopvang Leiebos.
- Op diverse momenten wordt er ook buiten geleerd: tafels springen op het
honderdveld, de vertelkring in de tuin…
- Schuiframen en buitendeuren zorgen voor een onmiddellijke verbinding met buiten.
- We stemmen af op de (bewegings)nood van de leerlingen en gebruiken hiervoor de open, groene schoolomgeving… Dit zorgt voor
beweging en dynamiek op school.
* De school is gelegen in een afzonderlijke schoolstraat, die bovendien een fietsstraat
is.
* Er is ook veilige autoluwe toegang via een poortje aan de kant van de Palaestra.
- Door de vele sportaccommodaties in en naast de school, kunnen we ons sportief uiten (eigen schooltuin en -zaal, Finse piste, wandelpaden, zwembad, ...)
- We hebben een uitdagende veelzijdige speelplaatswerking
- Per graad zijn er meerdaagse openluchtklassen vanaf de lagere school
- Er is een apart hoekje voor onze oudsten met een caravan, een pingpongtafel, …
- Rangen zijn voorzien te voet en met de fiets op het einde van elk dagdeel.
- Fluo-actie, strapdag, … en verkeersveiligheid geven we extra aandacht.
- In onze school ligt het accent op de groei van elk kind.
- Hierbij volgen we de ZILL (Zin in Leren, Zin in Leven)-doelen en -leerlijnen.
- Bovendien
werken we klasoverschrijdend. Zo vind je diverse leeftijdsgroepen samen in de
kleuterafdeling en hanteren we op bepaalde momenten een dynamische groepering in het lager.
- Accent op groei:
* samenhangend, inhoudelijk aanbod
* digitaal ondersteund
* eigentijdse aanpak
* pedagogisch-didactisch onderbouwd (Kagan, Hattie, talentenarchipel,
coöperatieve werkvormen…)
* Er is een vlotte doorstroming naar het middelbaar onderwijs
- We vergelijken leerlingen met hun eigen kunnen en niet met anderen: op het
rapport uit zich dit in een gewenst minimum. We gebruiken geen klasgemiddelde.
- Frans vanaf L5
- Actueel, levensecht
- Chromebooks, online leerplatform
- Aandacht voor anderstaligen
- Schrijfdans als voorbereiding in de kleuterafdeling
- Muzische ondersteuning gegroeid vanuit het project 'Kunstkuur'
- Een aparte verzorgingsruimte naast de klas bij de peuters
- Slaapmogelijkheden in de klas voor de jongsten
Ben je op zoek naar opvoeden in een digitale wereld: https://www.medianest.be/
- Levensbeschouwelijke ontwikkeling vanuit RKG:
zie christelijke dialoogschool
Mosterdzaadjes ~ Kinderen proeven thuis van Bijbelverhalen | Kerknet
Algemeen:
Ken je Oefen.be al? Met die site help je je kind met schoolwerk, ook als je zelf het antwoord niet weet of weinig tijd hebt. Oefen.be staat namelijk boordevol oefeningen gemaakt door leerkrachten. Je kind kan er op elk moment zelfstandig oefenen en herhalen, volledig gratis en zonder aanmelden.
- Er is een heel toegankelijke samenwerking met leerlingen, ouders,
collega's, externen…
- We zijn een hecht, gedreven, hartelijk team met de neuzen in dezelfde richting en met open klassen waar we elkaar ondersteunen.
- Er is een heel toegankelijke
samenwerking met leerlingen via de leerlingenraad, met ouders bij het ophalen
van hun kleuters in de klas, op oudercontacten en in de ouderraad en met
externen.
*
groot schoolfeest om de 2 jaar
* samenwerking met andere instanties (bib, muziekschool (kunstkuur), parochie, …)
* tweejaarlijks grootouderfeest voor kleuters
* Ondersteuningsnetwerk, logo, reva, opvang in en naast de school
- Open, familiale sfeer
- i-communicatie: snel en efficiënt op de hoogte
- Op basisschool Sint-Hendrik dragen groot en klein samen zorg
voor elkaar. We streven ernaar om het beste te halen uit onze leerlingen en dit
op een begripvolle manier.
- We werken op maat van elk kind via differentiatie (mussen-zwaluwen), een
zorgteam, extra kinderverzorging, … . Groot en klein gaan samen
op uitstap, alle juffen helpen hun peuters/kleuters bij het middagmaal, de
oudsten helpen de jongsten (op de speelplaats, in de eetzaal).
- Van elkaar leren we via voorlezen, tandemlezen, hoekenwerk, coöperatieve
werkvormen …
- Onze school is een 'goedgevoelschool' waar we voor elkaar zorgen.
- Ieder schooljaar mengen we de klasgroepen, zodat sociale vaardigheden
gestimuleerd worden.
- We hebben een professioneel zorgteam
- Welbevinden vinden we heel belangrijk
- Respect, waardering, zelfvertrouwen, behulpzaam, kritisch denken en weerbaar
zijn, verantwoordelijkheid geven en delen
- Prikkelarme hoek en rustige hoek